Logo CBG Connect B.V.

KPN ÉÉN MKB breidt uit met televisie inclusief narrowcasting

Medewerkers en bezoekers informeren en vermaken, dat is het doel van KPN EEN MKB TV. Deze nieuwe bouwsteen vormt een uitbreiding op het (flexibele) totaalpakket van internet, vast bellen en mobiel waarmee KPN zich richt op het midden- en kleinbedrijf. Hierin ontbrak nog de mogelijkheid om op kantoor in de kantine en bij de receptie televisie te kijken.

Voor veel ondernemers zal de nieuwe tv-optie een welkome aanvulling zijn. Want 48 procent van het mkb heeft nog geen tv, maar is hier wel in geïnteresseerd. Slechts 34 procent heeft al tv op de zaak, zo blijkt uit onderzoek van KPN. Jordi Wagemans van KPN verwacht dan ook veel van de nieuwe dienst. 'De vraag naar tv in het mkb neemt toe', aldus Wagemans. 'De meerderheid van de bedrijven wil dagelijks tv op de zaak gebruiken, ze hebben behoefte aan televisieschermen waarop tv-programma's en eigen content te zien zijn.'

Kantine of receptie

Meestal worden daartoe twee plekken gekozen. De helft kiest voor de (bedrijfs)kantine, terwijl een derde de receptie de beste locatie vindt. De meerderheid wil op beide locaties tv kijken. Wagemans: 'Bij de receptie of in de wachtkamer dient de tv om bezoekers te verwelkomen. Ze kunnen alvast informatie over het bedrijf krijgen of zich even vermaken. Ook de kantine leent zich goed voor een mix van informatie en entertainment. Hier zal het meer om interne informatie gaan, gericht op de eigen medewerkers.' Uit het onderzoek van KPN blijkt dat een kwart van de bedrijven die in MKB TV geïnteresseerd zijn horeca betreft.

MKB TV onderscheidt zich door kosteloos meer dan alleen televisie te bieden. Zo krijgt de ondernemer de mogelijkheid een eigen video- en informatiepagina op het scherm te tonen. Deze vorm van narrowcasting is bij uitstek geschikt voor mkb-ondernemers. Via het platform valt gemakkelijk een video te uploaden, bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product of een boodschap van de directeur. Ook valt te denken aan een kort instructiefilmpje over te nemen hygiënemaatregelen.

Wat is Narrowcasting?

Narrowcasting betekent het tonen van op maat gemaakte content aan een bepaalde doelgroep. Het is het tegenovergestelde van broadcasting, waarbij een hele grote groep aangesproken wordt. De informatie wordt getoond op een of meerdere beeldschermen. Zo is het eenvoudig om uw boodschap over te brengen.

Wat kan ik allemaal tonen?

Met narrowcasting toont u eenvoudig uw eigen content. Maak het zo persoonlijk mogelijk voor uw doelgroep! Toon een lichtkrant met het laatste nieuws uit Nederland of uw omgeving. Narrowcasting is in te zetten voor zowel interne als externe communicatie. Licht eenvoudig uw medewerkers in over de sales targets of toon aanbiedingen in uw winkel. Ook is het mogelijk uw eigen logo in het beeld te verwerken. Zo komt uw onderneming herkenbaar over.

Snel samenstellen

De informatiepagina’s kunnen snel worden samengesteld. Alle documenten in pdf zijn op tv af te spelen. Zo ook PowerPoint-presentaties, mits die naar pdf worden omgezet. Dit maakt alles heel laagdrempelig. Ook kan onderin het beeld een tekstbalk getoond worden met eigen of externe content. De tekst kan als een soort lichtkrant door het beeld gaan. Handig als je een bepaalde boodschap of korte updates wilt verspreiden.

Wagemans: 'De abonnee kan van alles op het kanaal voor narrowcasting zetten. Een fysiotherapeut kan cliënten bijvoorbeeld attenderen op een sportzaak of bepaalde loopschoenen adviseren. Een tandarts kan poetsinstructies geven. Een hotel kan tips geven voor leuke restaurants in de buurt. Winkeliers kunnen ook elkaar aanbevelen. Verder zijn kortingsacties via de ontvanger te communiceren. Aan bezoekers zijn ook externe advertenties te tonen. Per beeldscherm kan bepaald worden wat wordt getoond. Bij de receptie kan zo andere content worden getoond dan in de kantine.'

Interactieve televisie

De ontvangers maken interactieve tv mogelijk: live tv pauzeren, opnemen, vooruit- en terugspoelen, begin gemist en uitzending terugkijken. De keuze aan vermaak is ruim. Standaard worden 32 hd tv-zenders, 18 radiozenders en regionale tv- en radiozenders geboden. Voor elk bedrijf zijn er passende programma’s. Het aanbod is uit te breiden met de extra zenderpakketten Fox Sports en Ziggo Sport. MKB TV is een van de bouwstenen binnen KPN EEN MKB. Om tv te krijgen kunnen bedrijven elke combinatie kiezen, mits deze internet bevat. Ondernemers nemen alleen af wat ze nodig hebben. Voor elk beeldscherm is een apart abonnement inclusief HD tv-ontvanger nodig. Om tv te mogen kijken in een zakelijke context heeft de klant een licentie voor zakelijk tv-gebruik nodig. Deze is verkrijgbaar via onder meer Videma.

Vraag bij je accountmanager van CBG Connect vrijblijvend een offerte aan.

Bron: KPN


KPN ÉÉN MKB breidt uit met televisie inclusief narrowcasting