Deze 3 thema's rondom veiligheid móét je echt geregeld hebben...
Graag delen we 3 thema’s rondom security met je. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen die je anno nu intern toch écht wel uitgevogeld moet hebben. We merken in onze dagelijkse praktijk dat er nog altijd bedrijven zijn die dit zo’n beetje in het grijze gebiede laten. Tót je met een datalek kampt of een hackaanval je bedrijf lam legt…
Nog vragen na het lezen van dit blog? Neem vooral contact met ons op
Top 3
- Er wordt bij het gros van de bedrijven nog altijd te weinig over het interne en externe veiligheid gesproken. En dat terwijl het securityvraagstuk zowel intern als extern juist aandacht nodig heeft vandaag de dag. Hackaanvallen, datalekken een toegenomen privacyregelgeving: je zou voor minder met dit onderwerp aan de slag gaan. Wat we vaak horen is dat men zegt ‘we hebben al een firewall’ of ‘ja, er staat inderdaad wel érgens een proces op papier’. Wanneer we dan vragen of de firewall actief of passief is wordt het vaak stil. En als we dan naar het papieren proces vragen wordt er nogal eens driftig in archiefkasten gerommeld, meestal zonder bevredigend resultaat. Het moge duidelijk zijn: bewustzijn, dat is tip 1. Weet waar je als bedrijf mee bezig bent. En waarom.
- Je kunt nog altijd vanuit een server (on premise) werken of vanuit die welbekende cloud. De overstap van het een naar het ander kan je heel veel brengen als bedrijf. Besef echter wel dat het naar de cloud brengen van je volledige ict-omgeving niet iets is dat je er ‘even’ bij doet. Sterker nog, we merken in onze dagelijkse praktijk dat het personeel dit vaak uiterst stressvol vindt. Wanneer je dit vanaf dag één (dus lang voordat er maar iets gewijzigd wordt) goed aanpakt, en er ook de (eind)gebruikers bij betrekt dan krijg je in elk geval committment. Of niet. En ook dan kun je verder bouwen. Dus: samen aan de tekentafel. En met een goede business partner werken aan een serieus stappenplan, dat je stap voor stap uitvoert. Dan valt het wel mee allemaal. Denk ook breed: wellicht is dit een prachtige kans om eens kritisch naar je telefooncentrale te kijken. Technologie biedt immers zoveel meer dan pakweg een jaar of drie terug.
- Hoe heb je de back-ups van je bedrijf geregeld? En dan niet alleen qua bestandsbeheer, maar ook qua telefonie. Stel dat je via internet belt en de verbinding is even weg. Kun je dan toch nog bellen? Ben je nog bereikbaar voor je klanten? Wel als je goed na heb gedacht gedurende het proces en dus een tweede lijn aan hebt laten leggen… Dit hoef je uiteraard niet allemaal zelf te bedenken, met de juiste partner aan je zijde kom je al een heel eind.
Verder bomen?
Neem contact op. We kijken uit naar je bericht.